Mijn Ligfiets avontuur begint

Hoe het begon.....

Eigenlijk in 1999 al, toen ik voor het eerst op het internet de Flevotrike zag. Die openbaring op fietsgebied bracht mij ertoe een verzoek in te dienen bij de Gemeente om deze fiets vergoed te krijgen?
Waarom vergoed in plaats van zelf kopen? In 1986 heb ik een auto ongeluk gehad en ben daarbij het grootste gedeelte van mijn rechter onderbeen kwijtgeraakt. Ik loop dus met een beenprothese. Mijn redeniering: ik zou als valide mens nooit een dergelijke fiets kopen, maar kan/durf ook niet meer op een tweewiel fiets te stappen. Dit in verband met het evenwicht en de kracht vanuit 1 been te staan, starten en fietsen.
Door een gebrek aan kennis en misschien wel overredingskracht van mijn kant en onbegrip en gebrek aan kennis aan de kant van keuringsarts en gemeente leidde dit tot een verwijzing naar Van Raam-fietsen. Voor een lage instapfiets met hulpmotor.
Voor mij op dat moment "einde verhaal"
 

Juli 2003

Op de Nelly Cooman Games begin juli kwam ik in aanraking met de ligfietsen van USVA ook ligfietsen, maar dan door een organisatie die zich toelegt op het aanpassen van ligfietsen voor mensen met een verminderde mobiliteit. Naast producten op maat, begeleiding en onderhoud. Ook het vertrekpunt voor fietsvakanties in Nederland en daarbuiten.
Wat een openbaring, na wat overleg ga je zitten, lengte (nee niet de hoogte!) van de fiets wordt ingesteld, de krenk ingekort en je prothesevoet vastgezet. En?...........
Je fietst, nou ik dan. En zonder moeite door de bocht, geen angst te vallen en plezier? Dat is raar, je probeert meestal rekening te houden met de onmogelijkheden. Niet met instant succes!
Weer helemaal opgepept door deze mogelijkheden en het contact met anderen (lotgenoten?) neem ik mij voor opnieuw een aanvraag in te dienen.
 

Eind juli 2003

Ik heb opnieuw, net voor de vakantie een verzoek ingediend bij de gemeente, krijg direct een brief retour dat het ontvangen is en in behandeling genomen. Prima, maar eerst vakantie op naar de camping in Laauwersoog.
Terug van mijn eerste camping ervaring met eigen familie, het was fantastisch. Leuke camping met zwem, vis en rust mogelijkheden. Bij thuiskomst een brief van de gemeente. De normale 8 weken gaan niet gehaald worden en er komen maximaal 6 maanden bij.
Nog even gebeld met de gemeente. Hoezo nog eens 6 maanden wachten. Maar dat blijkt een juridische termijn te zijn, zodra mijn dossier er is wordt dat behandeld. Eerst moet ik bij de keuringsarts langs of hij/zij bij mij.
Eind augustus, een afspraak met een arts. Hij komt thuis ergens tussen 10.00 en 14.00 uur langs en dus maar weer een hele dag vrijnemen. Prima gesprek, arts staat open voor mijn voorstel, maar geeft aan dat de gemeente een moeilijke is als het gaat om "afwijkende" voozieningen. Men heeft een standaard pakket bij de Meyra ingekocht. Maar hij zou zijn best doen.
Donderdag 30 oktober, een brief of ik dinsdag 4 november in Elst wil komen bij de Meyra. dat lees je s'avonds en nee ik kon niet. Dus vrijdag bellen. Commentaar: "U belt ook laat af!" even uitleg gegeven over wat laat is en wat niet:-). Reactie, wij maken een nieuwe afspraak.
Na 3 weken maar eens gebeld. Oh ja? nou alle planning is naar Zwolle verhuisd bel daar maar naar toe. 038- ..... U hebt gelijk duurt allemaal erg lang ja. Ik plan u in. Dit nog 3 weken herhaald.
12 december naar Elst. Ik kan zij kunnen hehe afspraak. Daar prima gesprek op verschillende 2 en 3 wielers gezeten. Ergonomisch adviezeuze had zelf ook een oude offerte van USVA bij zich en had die al eens geadviseerd, maar wel bij een makkelijke gemeente en die van mij, ja die werkt alleen met een standaard pakket. Maar ook zij zou een offerte laten maken voor een 3-wiel bukfiets met mandje achterop, met aantekening dat ik die niet wilde!
Volgens afspraak was het nu de beurt aan de gemeente. Wachten dus. 27 januari weer naar Elst. Waarom vraag ik nog? Meneer gewoon komen 11.00 uur daar zijn! 11.45 aan de beurt, Ergonomisch adviseur opent dossier en vraagt: "waarom bent u hier eigenlijk, dit heeft u al gehad." Stoom uit mijn oren en dat hebben ze gezien want er was een beetje paniek. Er zou direct naar de gemeente gemaild worden en men zou aandringen op een milde behandeling, omdat het zo lang geduurd had.
 

febrauri 2004

Tada (windows geluidje!) het is niet te geloven. Men is het met mijn keuze van de fiets niet echt eens, maar ik krijg het maximale bedrag dat voor een dergelijke aanpassing staat, 1390 euro. Daar moet ik wel de fiets van kopen en 7 jaar onderhoud en verzekering van betalen. Dat lukt natuurlijk niet, maar een belangrijk deel van het benodigde bedrag is er. Nu naar de baas of het fietsplan (belastingmaatregel) ook hier van toepassing kan zijn! Er is hoop. voor 12 februari een afspraak bij USVA.
Ben geweest afgelopen donderdag. Heb proef gereden en genoten. Alle maten zijn vastgelegd en nu op kantoor gaan praten. Het past qua geld, als ik maar het fietsplan mag inzetten. Zeegroen, 21 versnellingen en een mooie boodschappen kist. Dat zijn de belangrijkste kenmerken. De Sinner Comfort is het logo van USVA. Daarnaast ontplooit het bedrijf allerlei activiteiten voor mensen met een beperking. Maquettebouw, tuin, akker en bosbouw. Heel appart. Maar ik ga voor de fiets. Dinsdag maar mailen dat ik het doe. Op deze ligfietspagina zal een logboek ontstaan van de gefietste kilometers, de bezochte plekken en indien de site-ruimte het nog toelaat foto's als bewijs.
Ik ben weer een stap verder. De beschikking is binnen 1364 Euro, voor de aanschaf en het onderhoud voor 7 jaar. Dat zou de fiets van de gemeente ook volhouden ;-)). Maar ok fiets besteld, fietsplan aangevraagd, financiering wordt bekeken. Uren of maandelijkse bruto/netto verrekening. Alles lijkt te gaan lukken. Nu moet ik echt aan het werk met de opslag van de fiets. In de schuur komt ie teveel buiten beeld te staan; dus een aparte opslag. Maar wel met een extra slot. Aan het ontwerpen dan maar. Kan niet wachten, maar moet toch nog maar geduld hebben ik denk nog 2 weken en dan ... fietsen!
 

17 maart 2004

de ligfietsDe fiets is er, vandaag 17 maart 2004 is mijn aangepaste Sinner Comfort afgeleverd. Alle betaling is rond, nu nog de fietsenmaker betalen. We hebben ook de eerste kilometers gefietst. Niet te ver, naar de Italiaanse ijssalon (iets te vieren!) en boodschappen bij de Edha. Bij elkaar niet meer dan 2,1 Km. Maar de spits is eraf. Nu iedere dag een stukje fietsen en iedere dag een stukje verder. Langzaam opbouwen na zoveel jaar zonder echte lichaamsbeweging.
 
Vanaf nu kleine stukjes over tochten? Pff net 4,8 gefietst en dat viel bar tegen.
Links
LigfietsPlaza Cycle Vision Nellie Cooman Games
 
Log xml feedrss feed